XNA Nedir?

>
XNA’in ne olduğunu alışılmışın dışında bir yorumla belirtmemin çok bir mantığı yok, o yüzden bu kısmı Mustafa Kaya’nın yorumlarıyla hızlı hızlı geçelim, bakalım Mustafa Kaya neler yazmış.

XNA Nedir?
Microsoft,günümüzde popüleritesi giderek artan ve önümüzdeki günlerde de ülkemizde patlama yapması beklenen oyun programlama dünyasına yazılımcılar için ki özellikle bilgisayar mühendisliği,yazılım mühendisliği v.b bölümlerde okuyan yada yazılımla ilgilenen C#’a hakim kişiler için oyun geliştirmeyi daha kolay ve daha hızlı bir hale getirmek amacıyla XNA’yi bize sunuyor.Microsoft DirectX’den beri bu “X” i bırakabilmiş değil burda da var ve bu “X”,XBOX’da da yerini alıyor.

Öncelikle ne zamandan beri var bu XNA onu bi belirtelim.2004 yılında duyurusu yapılan XNA’in ilk sürümü 2006 Mart’ında sürüldü.Devamında Aralık 2007’de XNA Game Studio 2.0 ve en son olarak içinde bulunduğumuz sene içerisinde XNA Game Studio 3.0 duyuruldu.XNA Game Studio 2.0 için Visual Studio 2005 SP1’e XNA Game Studio 3.0 için ise Visual Studio 2008 e ihtiyaç duyulmaktadır.XBOX da geliştirme yapmak için paralı fakat Windows’da kendi PCimiz de geliştirme yapmak için bütün araçları ücretsiz olarak indirebilirsiniz.

XNA ile ilgili detalara inmeden önce belirtmek isterim ki Microsoft’un resmi dili olan C#’ı bilmek zorundayız.Diğer .NET dilleri(vb,IronPython v.b)XBOX 360’daki kütüphaneleri kullanamıyor.Şimdi yavaş yavaş XNA Framework’un ne olduğunu,nasıl çalıştığını inceleyelim.

İşin temelinde XNA Framework build edildiği andan itibaren .NET Framework’u kullanmaya başlaması yatıyor.XNA Framework geliştirilirken de en çok dikkat edilen unsur Windows’da kolayca uygulamayı geliştirmek ve geliştirilen bu uygulamayı kolayca XBOX içerisinde de kurulum yaparak çalıştırmak olmuştur.Yani XNA Framework ile aslında zor olan oyun geliştirmeyi kolay bir hale getirmek hedefleniyor.Hatta XNA Framework geliştiricileri o kadar iddaalı ki 5 dakika içerisinde kendi oyunumuzu yazmak için projeyi hazır hale getirebileceğimizi söylüyorlar.XNA öyleki pencerelerin oluşturulması ile yada 3 boyutlu grafikle yada görüntü ayarları ile bizi hiç uğraştırmıyor.Bize oyunumuz için gerekli kodu yazmak düşüyor ve biz sadece bunu düşünüyoruz.Süper demi?Oyun geliştirmede diğer bir sorun ise projemiz çalışma anında iken içeriğin yüklenmesi ve sunulması gerekiyor.XNA Framework bize bunu Content Pipeline yapısı ile kolayca sağlıyor.

XNA Framework 4 katmandan oluşuyor.Bunlar platform katmanı,çekirdek katmanı,geçiş katmanı ve oyun katmanı.

–Platform katmanı;

En alttaki taban katmandır.Yani XNA Framework’un kurulu oduğu temek katman diyebiliriz.XNA Framework API’lerinin yönetimi bu katmanda olur ve Direct3D,XACT API’leri burda yer alıyor.

–Çekirdek katman;

İlk katman olarak belirtilebilir.Bu katmandan diğer katmanlara çekirdek fonksiyonlarının sunumu yapılır.DirectX yönetimi ile ilgili yada grafik,ses v.b fonksiyonların yönetildiği katmandır.

–Geçiş katmanı;

Bu katman oyun geliştirmeyi kolay kılan ve uygulama modelinin ve Conten Pipeline’ın olduğu yerdir.

–Oyun katmanı;

Burası en üst katmandır.Bu katman kodlardan ve bağlantılardan ibarettir.Ayrıca bu katmanda oyun araçlarını,templateleri bulabiliriz.

Buraya kadar XNA’e genel olarak giriş yapmaya ve XNA Framework’un yapısı üzerinde durmaya çalıştım.Umarım faydalı bir makale olmuştur.

Ayrıca XNA Game Studio 3.1 kurulumuna aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=80782277-d584-42d2-8024-893fcd9d3e82&displaylang=en

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s